2019-08-31 10:10
Kilpauinti

Kooste vanhempain aamun asioista 31.8.2019

HEI

Alla kooste vanhempian aamun asioista.

Kiitos mukana olleille!

KUSTANNUKSISTA:
Kausimaksu, 2 krt vuodessa
• junnut: 230€

• haastajat: 265€
• edustus: 360€
muut maksut
• 20€ kalenterivuosittain
• harjoituskortti Gladiuksen lisenssiuimareille uimahalliin 40e / vuosi
Leirit ja kilpailumatkat
• Leirit
o Edustus lokakuussa Virossa Keilassa, arviolta noin ~300-400e
o Haastajat ja junnut Pajulahti arviolta 150-200e
• Kisamatkat: majoitus ja matkakulut omakustanteisia
• Hotellivaraukset kilpailukalenterin pidemmälle sijoittuviin kisoihin seuran varauksella. Uimarit ja valmentajat etusijalla varausta täytettäessä. → joukkue majoittuu yhdessä.

Urheilijan elämäntavat
1. RAVINTO
• Yleisesti arjessa ja harjoituksissa
• perusterveellinen ja monipuolinen ruokavalio riittää pääsääntöisesti
• Lautasmalli
• Salaatti / Tuoreet
• Maitotuotteet / Kalsium
• Tumma leipä
• Pasta / Riisi / Peruna on urheilijan polttoainetta
• Proteiinit
• säännöllinen ruokavalio, Aamupala, Lounas ja Päivällinen kolme tärkeintä, lisäksi 2-3 välipalaa.
• Rasva
• Vitamiinit
• Harjoituksen jälkeen ja pitkän harjoituksen aikana olisi hyvä saada energiaa.
o Ruoka pian harjoituksen jälkeen
o välipala
https://www.kasvaurheilijaksi.fi/el%C3%A4m%C3%A4nrytmitesti/esittely/ravinto
2) LEPO
• Unen määrä, urhelijalla usein 9-11h / vrk
• palautuminen ja kehittyminen tapahtuu levossa
http://www.terveurheilija.fi/kymppiympyra/kehonhuoltojapalautuminen/saannollinenelamanrytmijauni
Kehittävän harjoittelun perusvaatimus on riittävä palautuminen ja oikeanlainen ravinto!
KISAT, KISAKÄYTÄNNÖT:
1. Kisakalenteri
• Uimari oletuksena osallistuu kaikkiin kilpailukalenterin kisoihin
• Mikäli uimari EI osallistu kilpailuihin, tulee ilmoittautuminen perua viimeistään 2 vkoa ennen kilpailua MyClubin kautta.
• Seura maksaa starttimaksut
o Mikäli uimari ei osallistu ilmoitettuun starttiin, on seura oikeutettu perimään starttimaksusta (yleensä n. 8-13e / startti) aiheutuneet kulut uimarilta.

2) Kilpailukäytännöistä
• Monipuolinen lajiohjelma, aina ei voi uida lempilajeja.
• Valmentaja päättää, hyväksyy ja ilmoittaa lajit.
• Kilpailun aikataulusta huolehtiminen on yhteinen intressi, mutta loppukädessä vastuu aikataulujen noudattamisesta on uimarilla.
• Huoltaja saa osallistua kilpailuihin, pakkoa ei ole. Kannustaminen kaikissa muodoissa on toivottavaa. Seuran vaatetusta on saatavilla myös vanhemmille.
• Valmentaja antaa ohjeet verryttelyihin ja palautteen uinnista, vaikka huoltajalla olisikin omaa osaamista uinnista/urheilusta.
• Kilpailupaikalle tultava ajoissa, viimeistään 15min ennen verryttelyn alkua ellei toisin ole sovittu.
• Jokaisen lajin jälkeen uimari tulee valmentajan kautta käymään läpi uinnin.
• Kannustaminen, myös oman lajin jälkeen – aina ei kannata kiirehtiä kotiin heti oman lajin jälkeen.
• Kilpailupaikalta poistuminen ilmoitettava aina kasvotusten valmentajalle.
• Hyvä ja kohtelias urheilijalle sopiva käytös

3) Eväät kisoissa:
• Hedelmät, vaalea leipä, pasta, vesi (urheilujuoma).
• Energiajuomat eivät ole urheilujuomia eikä niitä kilpailuissa tarvita.
• Valmentaja opastaa kyllä syömisen suhteen tarkemmin kilpailuissa. Oleellista on että ruoka ehtii sulaa ennen lajia ja siitä saatava energia on uimarin käytettävissä vs. närästys/huonosti sulanut ruoka.
• Ei tarpeetonta sokeria / karkkia / limuja / herkkuja kisapäivän aikana.
• Juominen kilpailupäivän aikana tulee olla riittävää, ja siihen olisi hyvä kiinnittää huomiota jo ennen kilpailutapahtumaa.
• Hyvä monipuolinen aamupala, esim puuro/marjat/hedelmät/vaalea leipä.

4) Kilpailuvarustus:
• Seuran varustus: lakki, paita+huppari
• Kengät, sukat + housut, mielellään lahkeelliset
• Juomapullo, varalasit ja varalakki:
o Kaikki yllämainitut mukaan starttipaikalle.
• Useammat uikkarit

HARJOITUSKÄYTÄNNÖT
• Uimarin odotetaan osallistuvan kaikkiin ennalta sovittuihin harjoituksiin harjoitusohjelman mukaisesti
• Harjoituksiin tullaan harjoittelemaan, ja harjoituksissa annetaan myös muilla oikeus keskittyä omaan harjoitteluun
• Sairaana harjoitteleminen ei ole sallittua
• Jos uimari ei voi osallistua harjoituksiin, tulee siitä ilmoittaa mahdollisimman ajoissa valmentajalle
• Hyvä ja kohtelias urheilijalle sopiva käytös.
• Noudatettava valmentajan ja uimahallin henkilökunnan ohjeita ja sääntöjä.
• ajoissa altaalle, n.10-15min ennen harjoitusta olisi hyvä olla altaalla lämmittelemässä. Altaaseen ei saa mennä ilman valmentajan lupaa.
• Harjoitusvälineet mukana altaalla
o Kaikille pakolliset: lasit, lakki, juomapullo
o Voi lainata hallilta: Pullis, räpylät, lauta
o Erikseen pyydettäessä hankitaan: keskisnorkkeli, kuppivyö, lättärit
• kuivaharjoituksissa kengät ja asianmukainen vaatetus
• Hallin aukioloaikojen ulkopuolella harjoiteltaessa pidettävä huoli, ettei ulkopuolisia pääse hallin tiloihin.

Muuta ajankohtaista:
• SM-Mitalikahvit 14.9.
• Kilpailulisenssi

Lisäksi tiedoksi: Käythän tsekkaamassa # seurasydän -kampanjasta täältä: https://www.olympiakomitea.fi/seuratoiminta/seurasydan/

Seurasyän- kampanja liputtaa seuratoiminnan yhteisöllisyyttä!

Uinti - suomi - uinti -sanakirja :)
• rinuli - rintauinti
• pepe / pertsa - perhosuinti
• vapari - vapaauinti
• seläri / seluri / seljäri - selkäuinti
• sekari - sekauinti
• piikki - 25m
• finsta - 50m
• PK - peruskestävyys
• VK - vauhtikestävyys
• MK - maksimikestävyys
• NK - nopeuskestävyys
• snoke - keskisnorkkeli
• Lättärit - käsivetoharjoittelussa käytettävä noin kämmenen kokoinen lisävastus
• Pullis / pullari - käsivetoharjoittelussa jalkojen välissä oleva kelluke
• Matkuri - pitkän matkan uimari
• Sprintteri - lyhyen matkan uimari
• OL / oma laji - oma paras laji
• Delffarit - delfiinipotku
• Sude - delfiinipotku selällään
• Hypox - harjoittelumuoto, jossa hapenottoa rajoitettu